Ciri Buta Warna dan Cara Mengatasinya Dengan Berkesan dan Mujarab - KESEHATAN

Ini adalah halaman blog yang merangkumi kesihatan, kecergasan badan dan kecantikan

Hot

Sunday, September 2, 2018

Ciri Buta Warna dan Cara Mengatasinya Dengan Berkesan dan Mujarab

Ciri buta warna dan cara mengatasinya dengan berkesan dan mujarab. -Kebutaan warna adalah keadaan di mana mata tidak dapat menangkap warna tertentu, biasanya penderita akan mengalami kesulitan menangkap warna hijau, merah, biru dan lain-lain. Seseorang yang mengidap penyakit ini biasanya akan mendapati sukar untuk belajar dan membaca dan juga mengalami kesukaran dalam mencapai kerjaya.

Sesetengah gejala buta warna adalah:


- Melihat warna yang berbeza dilihat oleh orang yang mata mereka tidak mengalami buta warna
- Tidak boleh membezakan warna antara merah dan hijau tetapi dengan mudah dapat membezakan antara warna biru dan kuning
- Lihat sahaja beberapa warna manakala mereka yang mempunyai mata biasa melihat ribuan warna.
Dalam kes yang jarang berlaku seseorang hanya dapat melihat hitam, putih dan kelabu.
cara mengatasi buta warna

  - Baca Juga : Cara Hapuskan Jerawat Pasir dan Bintik Hitam di Hidung

 


Kebutaan warna bukanlah penyakit berbahaya yang akan mengancam nyawa, buta warna biasanya berlaku kerana keturunan atau gen bapanya atau keluarganya yang mempunyai buta warna. Manusia mempunyai tiga jenis kerucut mata, iaitu sel-sel kerucut merah, biru dan hijau. Kerucut mendapatkan sensasi menangkap cahaya dalam jumlah yang berbeza dari tiga sel kon sehingga kita dapat melihat warna dan konsentrasi yang terdapat di makula, bagian tengah retina.

Kebutaan warna berlaku kerana seseorang tidak mempunyai kerucut warna atau sel kerucut tidak berfungsi dengan baik. Sehingga orang itu tidak dapat melihat atau melihat warna yang berbeda dari warna sebenarnya dari tiga warna asas.

Pesakit dengan penyakit ini bukan sahaja disebabkan oleh warisan atau keturunan ada beberapa faktor yang boleh menyebabkan buta warna, iaitu:

      => Umur
      => Kecederaan mata
      => Katarak
      => Retinopati akibat hipertensi atau akibat kencing manis
      => Glaukoma
      => Degenerasi Macula
      => Kesan sampingan ubat

Bagaimana untuk merawat buta warna  ?

 
Kebutaan warna yang dialami oleh seseorang kerana warisan atau keturunan biasanya tidak dapat disembuhkan kerana mata berfungsi dengan baik dan normal. Biasanya pesakit ini tidak sedar bahawa dia menderita buta warna kecuali dia sedar atau diuji untuk buta warna oleh seorang doktor. Kecenderungan penghidap yang mengalami buta warna warisan atau dari gen ini tidak dapat membedakan antara hijau atau merah.

Buta warna yang dialami akibat penyakit tertentu atau disebabkan oleh kemalangan boleh dirawat secara perubatan dan diiringi oleh seorang doktor.

Terdapat beberapa cara untuk menyembuhkan buta warna, iaitu:

    Mengalihkan gelas ultra violet, gelas ini berfungsi untuk menghilangkan pengambilan cahaya ke dalam mata kerana biasanya orang yang mengalami buta warna dapat melihat perbedaan warna ketika cahaya menjadi redup.
   Menggunakan kanta sentuh warna, kanta sentuh warna boleh membantu anda membezakan warna.
    Belajar untuk mengingati penempatan barang bukan warna supaya seseorang dapat mencari sesuatu yang sukar dilihat atau dibezakan.
Apabila anda gagal dalam kerjaya kerana buta warna tidak anda fikir itu adalah akhir segala-galanya kerana Tuhan sentiasa memberikan jalan kepada orang-orang yang mencuba, jangan berhenti mencuba kerana rezeki tidak hanya datang dari kerja, Tuhan menyediakan rezeki dari pelbagai arah.

Sentiasa berunding dengan kesihatan anda kepada doktor supaya anda sentiasa terjaga.

- Baca Juga : Cara Mengatasi Obesiti

 


No comments:

Post a Comment